Proto naše charterová společnost Vltava sailing, námořní jachting, hledá pro naše kapitány a klienty stále nové atraktivní oblasti plaveb. A pro zvýšení atraktivity vše probíhá v rámci fun regat.
Letos jsme zvolili málo známou oblast Egadských ostrovů, ležící západně od Sicílie. Výchozím přístavem, ležícím naproti ostrovům je Trapani na západním okraji Sicílie. Sem Létá pravidelná linka z Prahy, cena zpáteční letenky kolem čtyř tisíc. Na africké pobřeží, Tunisu, je to pouhých 150Nm. Egadské ostrovy je soustroví, tvořené třemi hlavními ostrovy, vzdálenými od sebe na dohled. Soustroví je přírodní rezervace do které je pro vstup zapotřebí zakoupit již při vyplutí permit, který je 70€ na týden za jachtu. Hlavní ostrovy se jmenují, Favignana, Levanzo a Marettimo. Kolem každého jsou vybojkována místa různých zón, kde můžete hodit kotvu, potápět se a nebo jen proplout. Lov ryb je zakázán. Vyplout na Egadské ostrovy je možné z více směrů. Nejblíže na ostrovy je z Trapani, vzdáleného 10 Nm, dále z Marsaly nebo z Palerma, vzdáleného 60 Nm. Historické město Trapani je velký námořní přístav s několika marínami, moderně vybavenými. Kromě městských památek, stojí nejvíce za návštěvu Monte Erice. Jedná se o 750 metrů vysoký kopec s horskou vesnicí Erice. Tu již v 5. století př. n. l. obývali Kartaginci. Vesnička je velmi zachovalá, můžete se toulat po zachovalých hradbách a navštívit i Venušin hrad z 12. století.. A co je nejdůležitější, z okraje Trapani vede na kopec lanovka.
Ale zpět na objevované Egadské ostrovy. Hlavním ostrovem je ostrov Favignana, s možností využití maríny v přístavu Praia. Naše flotila 15 lodí se do maríny vešla bez problémů. Na ostrově je mnoho půjčoven kol a vy můžete za pár hodin objet celý ostrov. V zátoce Calla Rosa je kilometrová písečná pláž, kterých je na ostrově mnoho. Za návštěvu stojí i maják Faro di Punta Sottile v nejzápadnějším místě ostrova. Jinak je vnitrozemí vcelku pusté. Kotvení kolem ostrova je bezproblémové, pokud ovšem máte zaplacený permit.
Dalším ostrovem je Levanzo, ležící severně od Favignany. Je unikátní jeskyní La Grotta del Genovese. Jsou zde malby z 10. století př. n. l. Za prohlídku stojí i další maják na kraji mysu Capo Grosso. Kotvit se dá v pěkných zátokách ostrova, s průzkumem jeskyní.
Nejvzdálenějším ostrovem je hornaté Marittimo, které je téměř neobydlené. Jsou zde zóny, kde nelze kotvit. Ta častá omezení jsou hlavně kvůli tomu, že kolem ostrovů je silný lov tuňáků, často i v sádkách. Zajímavá je cesta podél pobřeží, ve skalách se najdou četné otvory, sluje, jako třeba Grotta del Tuono či Grotta del Cammello.
Ostrov Formica je miniaturní, velmi těžko přístupný, do přístavu se vejdou jen malé čluny. Skoro celou plochu zabírá pevnost s malým muzeem, kde jsou starověké nálezy, hlášený je zde jeden obyvatel. Je zde i opuštěná továrna na zpracování zde ulovených tuňáků
Ještě jsou zde další ostrůvky ale velmi malé, jako např. Maraone a další.
Koncem září letošního roku naše charterová společnost Vltava sailing na Egadských ostrovech uspořádala tradiční fun regatu O Napoleonův klobouk. Sjelo se nám zde 17 jachet, ale ne všechny se regaty zúčastnily. Připravený itinerář počítal s obeplouváním všech tří velkých ostrovů.
První etapa vedla od severního mysu Capo Grosso u ostrova Levanzo s cílem u Punta Faraglione na severu ostrova Favignana. Foukal příznivý vítr kolem 15 uzlů a všechny lodě se dostaly do cíle s minimálními rozdíly. Vyhrála loď Grogonoše kapitána Safina. Noc jsme strávili v hezké maríně v přístavu Praia. Druhá etapa musela být vzhledem k očekávání silných větrů a poryvů zkrácena. Místo obeplutí ostrova Marettimo vedla trasa na jih Favignany, kde jsme se mohli schovat před sílícími větry. Etapa měla poklidný průběh, kotvili jsme schováni před větrem a vlnami za mysem Punta Longa. Vyhrála loď Kronos, kapitána Hartmana. Třetí etapu jsme vzhledem k hlášenému větru mezi 22 až 50 uzly zkrátili od Favignany k přístavu v Trapani. Byla nazvána královská a vedla přímo proti silnému větru NE. Jako první se probili do cíle Grogonoše s velkým náskokem před ostatními loděmi. Některé dokřižovaly do cíle až dvě hodiny za vítězi. Během plavby bylo naměřeno až 35 uzlů, navíc proti větru.
Do maríny v Trapani ale nakonec dopluly všechny lodě. Některé ale dost potlučené. Poslední etapa měla vést do 30Nm vzdáleného San Vito Lo Capo na zápedním břehu Sicílie. Měly jsme rezervovány pro celou flotilu i místa v maríně. Večer ale přišla zpráva, že další den nesmíme vzhledem k předpovědi stále velmi silného větru opustit přístav. Kvůli bezpečnosti naší ale i pronajatých lodí. Stejně by nás při tak silném větru a směru nepustili do cílové maríny v San Vitu. Sicílie se dostala do oblasti cyklóny, která se točila nad Maltou, kde naštěstí změnila směr a otočila se zpět na východ. Později se z této cyklóny vytvořil středomořský hurikán Zorba. Tyto hurikány se v Evropě nazývají medikány. Zorba pustošil jih Itálie, Řecka a Turecka. Poslední etapa tedy byla zrušena a celý závod ukončen. Posádky využili volný den k prohlídce Trapani a historického městečka nad městem Erice. Po odečtení handicapů byla vyhlášena celkovým vítězem loď Kronos, těsně před Grogonošemi, třetí místo vybojovaly Losertovy děti.
Jachtařům se nově objevené Egadské ostrovy velmi líbily a my máme možnost nabízet našim jachtařům další objevování nových míst. Rádi využijeme nabytých zkušeností s charterem v této opomíjené oblasti plavby.
Celkové výsledky:
- Kronos- kpt. Hartman, Sun Odyssey 40
- Grogonoše – kpt. Safin, Sun Odyssey 519
- Losertovy děti - kpt. Losert, Sun Odyssey 49