Regata O Napoleonův klobouk Sardinie-Korsika 2024

Koncem září jsme uspořádali regatu s již téměř třicetiletou tradicí. Trasa regaty vedla jachtařsky atraktivní oblastí plavby Sardinie – Korsika. Bylo přihlášeno 7 lodí, jedna velitelská, organizační. Velikost jachet od Dufour 37 po Jeanneau 53. Počasí bylo přiměřené termínu akce, slunečno, foukalo slušně, odjely se tři kvalitní etapy, téměř ideál pro závodění. Délka etap byla kolem 20 Nm.

Před pondělním startem se většina lodí sešla na atraktivním souostroví La Maddalena, na jižním cípu ostrova Caprera v zátoce Porto Palma. Všichni měli zaplacený vstup do parku a noc na bójích či kotvách, proběhla v klidu. Jen posádka Losertovy děti našla v zátoce žábu, přesněji katamarán Žábu 2,s dlouholetými kamarády z populární lodě Cirkusu Maximus. To vyvolalo zděšení u zdejší vzácné fauny, flory a okolních lodí. Noční smích přerostlých Losertových dětí se nese zátokou možná dodnes.

Start první etapy byl posunut kvůli slabému větru k mysu Punta Sardegna s cílem u Punta de la Madonetta na Korsice. Po startu, když se lodě dostaly do trysky mezi Sardinií a Korsikou se konečně rozfoukalo až k 17 uzlům a začalo se závodit. Do cíle u vjezdu do Bonifacia jako první dorazila loď Pavel Synek, těsně před lodí před překvapením regaty, Kroměřížští vlci a lodí Tovek. Cílem projely všechny lodě. Marína v Bonifáciu byla úplně plná, jen jedné lodi se podařilo uvázat u mola. Ostatní musely kotvit v okolních zátokách, mnohdy v nepříjemném vlnění na jižním větru.

Druhá etapa vedla obráceným směrem, opět za příznivého jihozápadního větru kolem 15 uzlů s cílem u mysu Sardegna. Opět vyhrála loď Pavel Synek před vlky z Kroměříže a lodí Kulda. Večer jsme kotvili znovu v útulné zátoce Porto Palma na Maddaléně. Na celém souostroví platí od letošního srpna přísné zákony a pravidla s mnoha různými omezeními, jako kotvení v noci pouze na bójkách. A to ještě pouze lodi od chartrovek, které mají na Maddaléně zastoupení déle jak pět let. Velitelské lodi se podařilo proplout nevědomky kouskem vyhrazené zóny a hned jsme na to byli upozorněni správou rezervace. A přišla okamžitá zpráva, že zasloužíme penaltu, ale tu nám stejně odpustili. Nicméně je třeba si v chráněném souostroví dávat velký pozor.

Třetí etapa, opět s dostatečným větrem, vedla od Mysu Capo di Orso/ česky medvědí mys/ k mysu Capo Figari. Etapu vyhráli Vlci před lodí Tovek a lodí Pavel Synek. Opět s malými rozdíly mezi jednotlivými posádkami. Mezi Capo Figari a ostrůvkem Isle di Figarolo zůstala flotila na kotvách, dokonce i došlo k soulodění tří lodí, když se dvě přitulily k velitelské lodi, což dokládá úžasný snímek v příloze.

Start čtvrté etapy, která měla rozhodnout o celkovém vítězi, jsme museli posunout dále od mysu Figari k majáku Timone na východě ostrova Tavolara. Na náhradní start se bohužel už nedostali Vlci, kteří museli obrátit a plout včas vrátit loď ve Scarlinu. Jak už bývá tradicí, nějaký vítr nakonec přišel a flotila po pěkném plachtění zakotvila na jihozápadní straně úžasného ostrova Tavolara. Kolem kterého jsou ale rovněž různá omezení od vojáků. Zde byl asi hodinový společný pit stop a flotila odplula se přivázat do maríny Golfo Aranci. To je velmi příjemný přístav, s tavernami, obchody. V jedné z nich proběhl úspěšně závěrečný společný večer všech posádek z regaty. Silné noční vlnění v otevřené zátoce už ale většina nevnímala. Únava ze závodu se projevila.

Poslední den předávka lodí, která byla standardní, bez větších problémů.

Závěrem bych chtěl shrnout, že regata se velmi vydařila po všech stránkách. Jak společenské, tak sportovní. Novým prvkem námořního jachtingu byla velmi užitečná novinka na jachtách. Tuto novinku nám předvedli Lounský žraloci na velitelské lodi. S laskavým svolením komodora instalovali v salonu velkou pípu s dvěma kohouty. Z jedné pípy střídavě tekl chlazený gintonik nebo sudové prosecco. Z druhé Plzeňský Prazdroj. Nemusím dodávat, že vše včetně tří sudů piva došlo...
Nevíme, zda se tento nový prvek v jachtingu ujme, ale vždy bývá těžké inovovat zastaralé, vyměnit starou za mladou. Tak uvidíme na příští regatě, na kterou se jistě všichni těšíme.

Celkové výsledky:

  1. kpt. Kořínek Petr – Jeanneau 53, Pavel Synek, Anita
  2. kpt. Milan Antoš – Bavaria 50, Kroměřížští vlci, Aladar
  3. kpt. Tomáš Vejlupek – Sun Odyssey 440,Tovek, Stardust
  4. kpt. Jaroslav Losert – Oceanis 50, Losertovy děti, Spica
  5. kpt. Vojtěch Kulda – Bavaria 46, Kulda, Albireo
  6. kpt. Martin Košťál – Dufour 37, Legrace, Viridis

Velitelská loď: kpt.Vladimír Křepelka, komodor - Dufour 530, Asperula